söndag 20 november 2016

Första veckan med strålning

Då har första veckan med strålning passerat. Håret har växt en del, tröttheten är kvar, flåsigheten något bättre men inte bra. Jag och maken fick för oss att åka bort över helgen, bara för att göra något tillsammans bara vi två. Och våra hårbollar förstås.

Här gör min sjuksköterska iordning så jag ska kunna lägga mig där. Jag har ett rum som jag alltid får gå till, och fyra personer som turas om att ha hand om mig. Torsdagar och fredagar är det service på "min" maskin och då får jag komma till en annan. Första veckan röntgas jag varje dag för de ska se att strålningen hamnar rätt. I fredags blev det ingen röntgen, bara strålning. Sedan blir det en kontrollröntgen en gång i veckan.

Så här får jag ligga, med armarna ovanför huvudet. Det är rätt skönt att få ta ner armarna när det är färdigt. I fredags följde yngsta dottern med och hon fick allt förklarat för dig i minsta detalj. Hon fick tom se en 3D bild på min bröstkorg. Det tyckte hon var intressant.

Jag och min trogna följeslagare Anna har börjat på vattenträning som vår fysioterapeut håller i. Det är en lagom start för min trötta kropp när han fokuserar på rörlighet.

Just nu är vi i Boden och hälsar på. Igår var vi runt och hälsade på släkt och vänner. Det var så roligt att höra av en av makens vänner att han har lärt sig något av min resa. Han sa att när han läst det jag skrivit, att även om det är jobbigt en dag, kan jag ändå hitta något positivt i det. Kommer nu inte ihåg exakt hur han uttryckte det, men det var så härligt att höra att han lärt sig något av det jag skriver. Jag blev så glad, det värmer i hjärtat.

Det har blivit en aning rött kring porten, det kliar lite också. Så imorgon blir det att visa upp det när jag är in för strålning. Eller så får jag göra av mig till min sjuksköterska på onkologen. Det strålade bröstet var också lite rött igår men inte lika idag. Nu blir det att ladda för en ny veckas åkande in till stan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar